2018. feb 01.

Klasszikus farsangi pampuska

írta: SemmiKülönös
Klasszikus farsangi pampuska

Sziasztok!

A farsangi időszak egyik legjellegzetesebb csemegéje a szalagos illetve farsangi fánk. Ez az egyik legnépszerűbb farsangi csemege a csöröge, a rózsa, vagy a forgácsfánk mellett. Egy sokoldalú édesség amit a hagyományostól eltérően több változatba készíthetünk el. Lehet variálni a formájával, vagy az ízvilágával, sokunk kedvenc nasija. Előfordulhat lapos kerek formában aminek a közepe lyukas, lehet kicsi vagy nagy, csavart vagy töltött. Leginkább baracklekvárral töltve szeretjük, de igen kedvelt a csokikrémmel vagy vaníliakrémmel töltött változata is. Külcsínében lehet porcukros, színes cukormázas, csokimázzal bevont, fehér csokis... csak a képzelet szabhat határt az elkészítési módozatoknak. Én most a hagyományos szalagos fánkot hoztam nektek, ami arról kapta a nevét, hogy a fánk oldalán egy fehér szalag fut körbe. Nem mindig sikerül szalagosra, de az ízén semmiképp sem lehet észrevenni.fank_9.JPG

Akkor sütésre fel! (most felejtsük el a fogyókúrát)

Hozzávalók: 60 dkg liszt, 3 dkg élesztő, 6 dkg cukor, kb 3 dl tej, vaj, vagy zsír (én zsírral csináltam), pici só, vaníliás cukor, 2 db tojás, 0,5 dl rum. (aki akar reszelt citromhéjat is tehet bele)

Elkészítése: Közepesen lágy tésztát készítünk. Pici cukros tejben felfuttatjuk az élesztőt majd az átszitált liszthez öntjük. A lisztbe pici sót is teszek ügyelve arra, hogy az élesztővel ne érintkezzen, mert az élesztő nem szereti a sót. Ekkor én az összes hozzávalót beleteszem. A tejet, az olvasztott zsírt, a vaníliás cukrot, a rumot és a tojásokat. A tojásokról is megoszlanak a vélemények, valaki csak a sárgáját teszi bele,(halkan megsúgom, de csak nektek,  hogy ha egész tojást is teszek bele nem érzek semmi különbséget.) Robotgéppel szoktam dagasztani, de először kézzel gyurmázom össze, hogy érezzem milyen állagú a tészta. Ha úgy érzem nem elég lágy, pici meleg tejjel lazítok rajta. A robotgéppel kb 4-5 percig intenzíven dagasztom. Amikor kész a tészta tetejét meghintem egy kis liszttel és letakarva kb 1 óra hosszáig kelesztem.dscn2860.JPG

Amikor megkelt kiborítom egy nyújtódeszkára és kb 0,5-1 cm vastagságúra nyújtom. Közepes méretű pogácsaszaggatóval kiszúrom, de erre a célra akár egy kávés pohár is megfelel. Amikor ezek a kis labdacsok megvannak a maradék tésztát összegyúrom és egy kis csavart tésztát csinálok belőle. Gyerekkoromban anyukám csinálta ezt a maradék tésztából és mindig az enyém lett, csak Nekem készült! :-)fank_3.JPG

Most én csinálom ezt a szeretteimnek. :-)))

A kiszaggatott kis fehér labdacsokat letakarom egy konyharuhával és felteszem az olajat egy viszonylag mélyebb serpenyőbe. Nem kevés olajat öntök, mert bő, forró olajban kell kisütni őket.fank_4.JPG

Az olajba teszek egy pici tésztát, ezzel nézem meg, hogy mennyire forró az olaj. Ha a pici tészta sistereg akkor mehetnek bele a fánkok. Nem szabad nagy hőfokon sütni mert akkor megég a külseje belül pedig nyers marad. Amikor beletettem a pampuskákat egy fedővel letakarom így szépen feljönnek. Kb 2 percig sütöm őket, közben azért ellenőrzöm nehogy megvicceljenek és szénégető módra készüljenek el! :-)))fank_5.JPG

Amikor az egyik oldaluk megsült megfordítom és már fedő nélkül alig 1 percig sütöm, majd papírtörölközőre szedem. Amikor mindet kisütöttem még melegen porcukorba vagy fahájas porcukorba forgatom.fank_7.JPG Most kivételesen egy hosszú csőrű habzsákból finom baracklekvárt töltöttem a belsejükbe. Nekem nagyon bejön így, igaz kicsit időigényesebb, de cserébe valóban ízletes fánkokat kapunk.fank_8.JPG

Szerintem nem ördöngösség az elkészítése, most van a szezonja falatozzunk jó étvággyal!

A téma az utcán hever, írhattok a korábbi posztjaimmal kapcsolatosan is a semmikulonos1@gmail.com címre ha van kedvetek!

Üdvözlettel:emblema_1.png

Szólj hozzá

farsangi fánk pampuska